نرده پلیمری با متریال جدید

نرده پلیمری با متریال جدید

شاید اولین سوالی که ممکن است این لحظه ذهن شما را مشغول کرده، این است که تفاوت بین نرده چوبی و نرده پلیمری در چیست؟ آیا این دو از چوب ساخته شده اند؟ باید بگویم پاسخ این سوال منفی است.

بزرگ‌ترین و شاید برترین مزیت نرده طرح چوب نسبت به نرده چوبی، این است که این محصول همان‌گونه که از اسمش پیداست، نوعی پلیمر است که به صورت طرح چوب ساخته شده است! همین ویژگی باعث شده تا بسیاری از مشکلات نرده چوبی، مانند از بین رفتن در طول زمان، لانه کردن حشرات در درونش و هم‌چنین مقاومت پایین در برابر عوامل طبیعی را نداشته باشد!

پلیمر چیست و چرا برای نرده مناسب است؟

این مواد، زنجیره ای از اتم های هیدروژن و کربن هستند. ترکیب C-H ، یک مثال از مر (MER)، بوده و مجموعه آن POLY می‌شود، لذا POLYMER نام گرفته است. این مواد در مقیاس کوچک (چند فاصله اتمی)، دارای نظم بلوری هستند.

اما در مقیاس بزرگ دارای ساختمان بلوری نیستند. با شناخت مولکول ها و ترتیب و نظم آن‌ها، می‌توان به خواص بسپارها پی برد.

پلیمر (بسپار)، یک استخوان بندی اصلی کربن همراه با اتم های هیدروژن دارند، یعنی زنجیره ای از اتم های کربن و هیدروژن هستند. تنوع خواص این مواد به درجه پلیمریزاسیون (یعنی اندازه مولکول) و به وجود شاخه‌های فرعی بستگی دارد.

پلیمر در واقع نام محصول خام پلاستیک است که در طبیعت به شکل‌های مختلف وجود دارد. مواد پلیمری تنوع زیادی دارند و با توجه به محصول نهایی برای تولید پلاستیک، مانند نرده پلیمری انتخاب می‌شوند.

پلاستیک، نامی است که به پلیمرهای ساخته شده توسط انسان اختصاص داده شده است. از لحاظ شیمیایی، این مواد از یک واحد به نام مونومر تشکیل شده‌اند که با میلیون‌ها مولکول دیگر، مانند خود برای تشکیل زنجیره‌های طولانی پیوند خورده‌اند. طول این زنجیره‌ها، تعداد شاخه‌های آن‌ها و اینکه چقدر محکم به هم وصل شده‌اند، ویژگی‌های فیزیکی پلاستیک نهایی را تعیین می‌کنند.

مواد افزودنی به پلیمر برای کیفیت بهتر نرده پلیمری چیست؟

اغلب پلیمر‌ها شامل مواد افزودنی هستند که در مراحل تولید به آن ها اضافه می‌شوند. به طور مختصر به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

1- پرکننده‌ها

پرکننده ها به دلایل مختلفی به پلیمر افزوده می‌شوند. یکی از بهترین پرکننده های شناخته شده، دوده زغال است که برای بهبود استحکام و مقاومت سایشی چرخ های خودرو اضافه می‌شوند. بعضی از پرکننده ها، مانند الیاف کوتاه یا ذراتی از مواد معدنی، جهت بهبود خواص مکانیکی بسپار اضافه می‌شود. برخی دیگر مانند کربنات کلسیم، سیلیکا و تالک برای انبساط حجم بسپار و کاهش قیمت آن با کمی رزین (چسب) مناسب، اضافه می‌شود. در طراحی نرده پلیمری این محصول نقش حیاتی دارد

2- مواد رنگی

برای رنگ دهی مورد نظر به بسپار اضافه می شود. این مواد ذراتی مانند اکسید تیتانیوم هستند که به طور یکنواخت در بسپار توزیع می شوند. رنگ پذیری نرده پلیمری وابسته به این مواد است.

3- مواد پایدار کننده

پایدار کننده ها تخریب بسپار را در مجاورت با محیط و اشعه ماورا بنفش به تاخیر می اندازند. مقاومت نرده پلیمری در این بخش بررسی می‌شود.

4- مواد ضد الکتریسیته ساکن

از آن‌جایی که اغلب بسپارها، هادی های بسیار ضعیفی هستند، تدریجا دارای بار الکتریکی ساکن می‌شوند. مواد ضد الکتریسته ساکن با جذب رطوبت محیط در سطح بسپار، قابلیت هدایت الکتریکی سطحی را بالا می‌برند و احتمال جرقه زدن یا تخلیه الکتریکی را کاهش می‌دهند.

5- مواد به تاخیراندازی نقطه اشتعال

افزودنی‌هایی مانند کلر، برم، فسفر یا بعضی از نمک های فلزی احتمال وقوع احتراق یا گسترش آنرا کاهش می‌دهد.

6- مواد نرم کننده

این مواد زنجیره های مولکولی با جرم مولکولی پایین هستند که یک حالت روانکاری داخلی در بسپار ایجاد می‌کنند. بنابراین منجر به شکل پذیری پلاستیکی آن می‌شود.

7- تقویت کننده‌ها

استحکام و سختی بسپار با اضافه کردن الیاف نازک شیشه و یا کربن (ویسکر) به عنوان تقویت کننده افزایش می یابد. توجه به این نکته مهم است که جرم مخصوص بسپارها در مقایسه با مواد دیگر پایینتر است. به همین دلیل نسبت استحکام به وزن در این مواد در حد متناسبی است.

در جدول 4 نسبت استحکام به وزن بسپارها با نسبت استحکام به وزن فلزات مقایسه شده است. با بزرگ شدن زنجیر مولکولی در بسپار (درصورتیکه فقط نیروهای بین مولکولی سبب اتصال مولکولها به یکدیگر شود)، مقاومت حرارتی و استحکام کششی بسپار، هر دو افزایش می یابد. بزرگ شدن زنجیر مولکولی یعنی درجه پلیمریزاسیون بیشتر.

پلیمرها به دلیل ویژگیهایی که دارند جایگاه متمایزی در علم شیمی دارند.

استحکام یک پلیمر بستگی به تعداد منومرها یعنی طول زنجیر آنها، گروههای جانبی، اتصالات عرضی و شاخه هایش دارد.

اگر پلیمر تنها از یک نوع منومر تشکیل شده باشد به آن هموپلیمر گویند و در صورت وجود بیش از یک منومر در زنجیر پلیمر آن را کوپلیمر می‌نامند.

با افزایش طول زنجیر نقاط جوش، ذوب و ویسکوزیته (گرانروی )پلیمر افزایش می‌یابد.

اتصالات عرضی و پیوندهای میان مونومرها، باعث افزایش قدرت کشسانی پلیمر می‌شود.

پلیمرها به دلیل ساختار کریستالی که دارند دارای استحکام بالایی هستند.

پلیمرها قابلیت رنگپذیری بالایی دارند به همین دلیل میتوان آنها را در رنگهای مختلف یافت.

به طور کلی مواد بسپاری (پلیمری) به دلیل حساسیتی که به نور آفتاب، گرما، اسیدها و قلیاها دارند، نگهداری آن‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ویژگی های نرده پلیمری طرح چوب

1- مقاوم در برابر هر گونه رطوبت، فرسایش و حتی سرمای شدید!

2- قیمت بسیار ارزان تر نسبت به نرده چوبی!

3- داشتن طرح ها و رنگ های مختلف

4- به راحتی تمیز می‌شوند

5- وزن پایین و نصب بسیار آسان با پیچ و مهره

کاربرد نرده پلیمری طرح چوب

به طور کلی نرده پلیمری در موارد مختلفی از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

استفاده به عنوان تراس؛ شاید اولین دلیل استفاده از این محصول این است که به شدت زیبا بوده و همچنین در برابر عوامل طبیعی مانند باران و برف کاملا مقاوم است.

در راه پله، قطعا زیبایی و هم‌چنین عمر بالای این محصول قابل مقایسه با نرده چوبی نیست! همچنین در برابر هر گونه خط و خش نیز مقاوم است.

در دور باغچه ؛ شاید کمتر شاهد استفاده از آن برای این مورد باشیم، اما هستند کسانی که به علت قیمت مناسب و هم‌چنین مقاومت در برابر عوامل طبیعی از نرده طرح چوب در باغچه استفاده کنند.

نرده پلکسی چیست و چه تفاوتی با نرده پلیمری دارد؟

پلکسی یا Poly methyl methacrylate که به اختصار PMMA ذکر می‌شود و با نام پلکسی می‌شناسیم، یک ترکیب شیمیایی است که این ماده یکی از سخت‌ترین و محکم‌ترین پلیمرها باشفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی وبراق ومقاوم در برابر عوامل جوی است. صفحات PMMA مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل جوی و پرتو نور خورشید دارند.

از خواص اپتیکال و سطح شفاف فوق‌العاده‌ای برخوردارند و در همچنین از نظر استحکام در برابر ضربه از شیشه مقاومتر میباشد. ویژگی‌ها فوق باعث شد تا از این پلیمر در تولید نرده‌ها ساختمانی و لوکس استفاده نمایند . در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع نرده‌ها پلکسی آشنا نماییم .

نرده پلکسی

انواع نرده‌‌ها پلکسی:

نرده پلکسی به روش تولید INJECTION و به صورت انبوه تولید می‌شوند. این روش تولید باعث می‌شود تا نرده‌های تولید شده در کیفیت بالا و مدت زمان کوتاه به بازار ارائه گردند. در ابتدای تولید نردها شامل طرح‌ها ساده بود ولی با گذشت زمان طرح نرده‌ها تغییر کرده و زیباتر شد همچنین نرده‌ها تلفیقی با استیل نیز اضافه شدند.

موضوع دیگری که بر زیبایی نرده‌ پلکسی می‌افزاید اجرای نرده‌ها پلکسی با هندریل از جنس پلکسی است. هندریل پلکسی که از زمان تولیدش بیش از یکسال نمی‌گذرد به روش اکسترود تولید می‌گردد و پس از تولید پرداخت می‌شوند تا در کنار نرده‌ها پلکسی طرحی زیبا از نرده را برای مصرف کنندگان ایجاد نمایند .

مزیت نرده پلکسی 

• مقاومت بالا نسبت به رطوبت و ضربه

• ضد خش می باشد

• سطح صاف و صیقلی آن به راحتی تمیز و براق می شود

معایب نرده پلکسی :

• قیمت بالای نسبت به نرده‌های استیل و آلومنیوم

• نصب این نرده‌ها به روش رول بولت بوده که زمان بر هست.

• عدم امکان استفاده در محیط آزاد

مکان‌ها نصب نرده پلکسی :

• قابل نصب در تراس باغ و ویلا

• حاشیه استخر

• راه پله های داخل ساختمان

• راه پله های دوبلکس

قیمت نرده‌ پلکسی با توجه به طرح نرده ، کشور سازنده و تعداد خرید مشتری محاسبه می‌شود . طرح‌های مختلف نرده‌های پلکسی شامل نرده تلفیقی ، طرح گل ، طرح LED خور و طرح کلاسیک است . نرده‌های پلکسی موجود در بازار غالبا ساخت کشور چین می‌باشند . بعلاوه کشور ترکیه نیز نرده‌ پلکسی تولید می‌کند با توجه به بالا بودن دانش پتروشیمی در کشور چین، کیفیت مدل ساخته شده توسط این کشور بالاتر می‌باشد

انواع نرده پلیمری

– نرده پلیمری 65*98 سانتی متر طرح صراحی

– نرده پلیمری 48*90 ‎سانتی متر طرح حصار‏‎

– نرده پلیمری 55*93 ‎سانتی متر طرح جنگلی‏‎

– نرده پلیمری 55*83 ‎سانتی متر طرح حصیری

– نرده پلیمری 70*98‎ ‎سانتی متر طرح آبنوس

– نرده پلیمری 55*80 ‎سانتی متر طرح زمرد‏‎

– نرده پلیمری 55*80‎ سانتی متر طرح المپیک

ویژگی های شاخص نرده پلیمری

– بسیار مقاوم در هر شرایط جوی بدلیل جذب آب پایین

– استفاده از تکنولوژی بتن خود تراکم‎ (SCC) ‎

– مسلح شده بوسیله میلگرد آجدار جهت استقامت زیاد

– عدم ایجاد ترک در مقابل انبساط و انقباض‎

– دارای قابلیت خود پاک شوندگی و عدم تیرگی در بافت داخلی سنگ‎

– شستشوی آسان و عدم نفوذ رطوبت‎

– مقاومت فشاری 600800 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع‎

– مقاومت کششی 60150 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع‎

– بدون ضایعات و تحویل 100 درصد سالم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.